Co udělat, aby vaši lidé jen nečekali na úkoly, ale aby sami aktivně vymýšleli zlepšení
Připadá vám někdy, že se jako jediný široko daleko snažíte dát do vaší práce něco navíc? Že ostatní si pouze oddělají svoje a v tu chvíli, kdy jim skončí pracovní doba, vyletí ze dveří rychlostí kulového blesku? Připadáte si ve vztahu k vašim podřízeným jako rodič, který musí své dítě „dokopat“ k tomu, aby vůbec vyneslo koš?
Žádný šéf nechce jen rozdávat úkoly a čekat na jejich splnění. Nechce být tím jediným, kdo všechno vymýšlí, má snahu věci zlepšovat a přichází s novými nápady. Nechce být na všechno sám.
Možná si říkáte, že od toho je šéf. Aby vše řídil. Ale i on má omezenou kapacitu. Pokud je vše na něm, dříve či později bude toho tlaku příliš. A to se s největší pravděpodobností projeví i ve vztahu k jeho podřízeným… Dobrý šéf prostě nechce v jednom kuse stát někomu za zadkem.
Pokud někomu šéfujete a nechcete se z toho zbláznit, je na čase své zaměstnance naučit novému přístupu k práci. Probudit v nich proaktivitu, snahu, iniciativu, zájem…
Chcete, aby vaši zaměstnanci sami přicházeli s nápady. Aby sami přemýšleli a rozhodovali se. To je přece důvod, proč jste si kolegy a pracovníky najali. Aby byli na dané pozici tak dobří, jak jen mohou být. Abyste jim mohli předat část zodpovědnosti. Nechat je samostatně myslet, rozhodovat a jednat.
Chápete totiž, že každý z nás je jiný. Každý umí něco hůř a něco lépe. Každý má svůj daný úkol, kterým přispívá k prosperitě celé firmy. A rádi byste, kdyby to tak brali i vaši lidé. Aby se chápali jako nenahraditelnou a důležitou částí komplexního stroje, kterým je vaše firma.
Jak tedy ve svých lidech probudit větší zájem o svou práci?
1) V první řadě je důležité, aby nikdo neměl pocit, že mu stále stojíte za zády a hlídáte každé jeho nadechnutí. Z takového stalkingu bude nervózní i ten největší kliďas. A bude dělat chyby. Dejte spíš svým pracovníkům najevo, že víte, že se na ně můžete spolehnout. Že jsou důležití. A i když to může znít samozřejmě, jednejte s nimi jako se svéprávnými, dospělými osobami.
2) Zjistěte, jak vidí svou situaci oni. Chodí si to v práci pouze „odsedět“, nebo by se rádi sami víc zapojili do chodu společnosti? Třeba by se chtěli zapojit víc… ale jen neví jak. Možná si myslí, že se od nich žádné nové nápady nečekají. Můžou mít pocit, že by se na ně kolegové divně dívali. Cítí podle vás vaši podporu k tomu, aby se zlepšovali? Uvědomují si dopad, jaký má jejich práce na celou firmu?
3) Uvědomte si, co od svých pracovníků očekáváte. Chcete, aby sami přinášeli nové nápady? Návrhy na zlepšení? Aby jen nečekali na úkoly, které jim zadáte? Možná je na čase, abyste své zaměstnance lépe povzbuzovali a motivovali. A to neznamená jen zvyšování platu. Pokud je to u vás možné, zamyslete se nad rozdělení mzdy na fixní a pohyblivou složku. Pokud budou lidé vidět, že jim větší snaha přinese větší odměnu, nemusíte se bát, že by v práci polevili. Někoho bude motivovat větší uznání a povýšení. Jiného volný čas na jeho vlastní bádání. Dalšího možnost využít firemní stroje. Jiného firmou zaplacené soukromé aktivity. Každý jsme jiný, a přestože všichni reagujeme na zvýšení mzdy pozitivně, samotné peníze jsou studené. Vášeň v nás vyvolávají naše obliby, zájmy a koníčky. A pokud tedy jako šéf najdeme cestu, jak jít i v práci těmto zálibám a koníčkům našich lidí naproti, zvýšíme tím i zapojení a zájem našich pracovníků.
Tím nejdůležitějším, co ale dokáže pracovní nadšení u jakéhokoliv zaměstnance znásobit nebo zničit, je ale důvod, proč to všechno vlastně dělají: Proč vyrábíme, to co vyrábíme? Proč se snažíme prodat víc našich výrobků? Proč budujeme pobočky po celé zemi?
Když to „proč?“ nevidíme, práce je pro nás jen prací. Obživou.
Jakmile ale ono „Proč?“ celé firmy pochopíme a ztotožníme se s tím, spustí to v nás motor, který není napájen už jen penězi, ale také pocity: Pocity společenského postavení. Pocity vděku. Pocity uznání. Pocity uspokojení. Pocity zodpovědnosti. Pocity radosti… atd.
Chcete-li zvýšit radost a nadšení pro práci i u vašich pracovníků, společně toho dosáhneme na speciálním „Školení, které je promění„. Dozvíte se techniky a tipy z praxe, jak vaši situaci řešit. Podíváme se společně na situace, ke kterým dochází ve vaší firmě (a jak na ně reagovat). Po absolvování „Školení, které je promění“ si každý pracovník uvědomí, jak jeho pasivita či aktivita ovlivňuje chod celé firmy. A pochopí také, co udělat a změnit na svém přístupu, aby pro ně práce nebyla jen nutným zlem, ale zdrojem osobního uspokojení, vnitřního klidu, dobrých pocitů ze sebe sama a třeba i radosti ze života.